Optimaal thuiswerken. Waar moet je aan denken?

Optimaal thuiswerken. Hoe ondersteun je je gebruikers met de juiste oplossingen en beveilig je de werkplek?

Optimaal thuiswerken.

In meer of mindere mate waren we al bekend met de mogelijkheden van thuiswerken. We werkten thuis voor een dag in de week of zo af en toe als de situatie het vereiste. De meeste bedrijven hebben hier voorzieningen voor getroffen, afgestemd op de behoefte. 

Covid-19 heeft hier, naar ik overigens verwacht een permanente verandering in gebracht. We gingen “op slot” en iedereen werd verzocht om thuis te werken. Bedrijven moesten schakelen om de toegenomen vraag naar thuiswerken te faciliteren.

Microsoft 365

Bedrijven die gebruik maken van Microsoft 365 waren snel geholpen. Met de bestanden en data reeds in de cloud, was het relatief eenvoudig voor medewerkers om thuis te werken. Zeker diegene met de beschikking over een laptop. Aanzetten en werken maar. Enkel de fysieke locatie is anders, “missen” ze de reistijd, uiteraard de collega’s, het sociale aspect en de persoonlijke omgang met overige relaties. 

Microsoft 365 biedt ruime ondersteuning voor plaats en tijd onafhankelijk werken. Je hebt zoals gezegd met een internetverbinding altijd en overal de beschikking over je gegevens. De samenwerkingstool Microsoft Teams biedt je de mogelijkheid om veilig en efficiënt samen te werken met anderen. Met audio en video ondersteuning en de gegevens in 1 centrale locatie is het mogelijk om optimaal samen te werken ook al zit niet iedereen op dezelfde fysieke locatie. Door thuiswerken steeg het gebruik van dit onderdeel van Microsoft 365 dan ook enorm. 

Ongeschreven regels

Tuurlijk het was even wennen. Zeker de meetings waar meerdere personen in het gesprek zaten waren in het begin niet altijd optimaal. Het dempen van je microfoon als je even niet spreekt maar luistert, het ging niet altijd goed. Niet allemaal tegelijk beginnen met praten maar afstemmen op de rest was ook voor mensen een uitdaging. Bewust zijn van het feit dat je camera aan staat blijkt in de praktijk ook erg handig te zijn. En zo zijn er nog voorbeelden genoeg te noemen. 

Toch is het interessant om te zien en merken dat we daar met z’n allen vrij vlot de juiste modus in hebben gevonden. De ongeschreven regels hoe je moet acteren in een online meeting waren snel gemaakt en de verre van optimale eerste meetings met Teams, werden voor velen al snel een prima methode om in contact te staan met collega’s of klanten. 

Sterker nog, door het gebrek aan reistijd, wandeltijd van en naar vergaderkamers enzovoort merkten we dat we de dag van A tot Z aaneensluitend vol aan het plannen waren met online meetings. Waar was de tijd om zaken uit te werken en voor te bereiden? Maar ook daar weten we inmiddels een modus in te vinden en kan thuiswerken erg efficient zijn. 

Meer dan techniek

Kortom, de technische en functionele mogelijkheden zijn enorm maar het gaat er uiteindelijk om, hoe zet je deze optimaal in binnen je bedrijf? Hoe implementeer je Microsoft 365 zodat iedereen er ook daadwerkelijk mee kan en gaat werken. Dat is waar we bij Aumatics over nadenken en de focus op hebben. Dit doen we niet alleen maar in samenspraak met de klant. Het is altijd maatwerk en specifiek afgestemd op de behoeften van de klant. Elk bedrijf is immers anders. Met onze kennis van branches en ervaring met de producten en de mogelijkheden ervan, zorgen we voor een succesvolle implementatie van Microsoft 365 voor onze klanten. 

IT Security

Als laatste maar zeker niet het minst belangrijke; het beveiligen van de gegevens van je bedrijf, klanten en medewerkers als ze thuiswerken.

Niet elke medewerker heeft de beschikking over een zakelijke laptop die optimaal beveiligd is zodat de medewerker veilig kan werken. Veel medewerkers maken, zeker nu, gebruik van privé laptops of PC’s die niet altijd goed beveiligd zijn. Dit brengt risico’s met zich mee die verder gaan dan deze betreffende medewerker. De data van het bedrijf kan immers benaderd worden en onbedoeld door derden worden misbruikt. Dataverlies, productieverlies en imago schade zijn het mogelijke gevolg.

Het beveiligen en beheren van werkplekken en data is een aandachtsgebied waar we je graag bij helpen. Wil je eens weten hoe het staat met je beveiliging en welke mogelijkheden er zijn om je medewerkers veilig en prettig thuis te laten werken?  Neem eens contact met ons op. We denken graag met je mee hoe je optimaal kan thuiswerken. 

Een oriënterend gesprek is via Microsoft Teams prima te doen 😉

Veilige groet!
Ed van Puffelen

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je iets meer weten over onze diensten en oplossingen? Stuur ons gerust een bericht. We denken graag met je mee.

Of neem telefonisch contact met ons op 085 – 489 1240.

Overige
blogs