3 belangrijke tips voor een veilige ICT omgeving

Niet overal hetzelfde wachtwoord gebruiken maar verschillende complexe! Gebruik MFA waar mogelijk en wees bewust van gedegen beveiligingsbeleid.

Gelukkig zien veel bedrijven inmiddels in dat een gedegen beveiliging van hun bedrijfsinformatie en systemen een belangrijk onderdeel van hun ICT strategie moet zijn. Echter worstelen net zo veel bedrijven ermee om hier de gepaste invulling aan te geven. Te meer, omdat ze niet exact op de hoogte zijn van mogelijke bedreigingen, maar ook niet welke (betaalbare) mogelijkheden er zijn om hun gegevens effectief te beschermen. We geven dan ook in deze blogpost graag enkele tips die kunnen helpen om invulling te geven en het spreekwoordelijke “laaghangend fruit” te kunnen plukken. Quick wins die u al een heel eind op weg helpen om een basis te leggen voor uw ICT beveiliging.

TIP 1: KIES EEN LANG WACHTWOORD DAT BESTAAT UIT MINSTENS 12 KARAKTERS EN HET LIEFST EEN ZIN IS.

Al uw medewerkers beschikken, als het goed is, over een wachtwoord waarmee ze zich kunnen aanmelden voor het uitvoeren van hun dagelijkse werkzaamheden. Dit persoonlijke wachtwoord is simpel te achterhalen als het te eenvoudig is zoals “Welkom”, welke in minder dan 0,30 milliseconden kan worden gekraakt. Een paar karakters meer naar bijvoorbeeld 9 karakters en het duurt al snel uren of dagen. Verander je echter het wachtwoord in een zin, die bestaat uit meer karakters en cijfers, dan wordt het achterhalen van het wachtwoord voor kwaadwilligen een heel stuk moeilijker. Het hoeft niet persé een onmogelijk te onthouden wachtwoord te zijn overigens. Als voorbeeld het volgende:  

Wachtwoord 1: H0i………

Wachtwoord 2: uG%42!da&65  

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je iets meer weten over onze diensten en oplossingen? Stuur ons gerust een bericht. We denken graag met je mee.

Of neem telefonisch contact met ons op 085 – 489 1240.

Overige
blogs

HubSpot Testimonial van Jaap van Vliet
HubSpot
Jaap van Vliet

The HubSpot pause – English

For years I have been involved in the implementation of CRM systems. From Epona ContactManager, SugarCRM, Salesfore to a worldwide full-blown Microsoft Dynamics CRM with field services and ClickDimensions as e-mail marketing tool for companies with an annual turnover of + € 200 mln. Despite the success that I achieved with this, the many testimonials and good friendships that I kept from this, I always heard a little voice in the back of my head telling me that it CRM should be easier and simpler.

Lees meer »
HubSpot Testimonial van Jaap van Vliet
HubSpot
Jaap van Vliet

The HubSpot pause

Jaap houdt zich al jaren bezig met de implementatie van CRM systemen. Na afronding van projecten oogstte hij veel bedankjes en goede vriendschappen. Maar hij hoorde in zijn achterhoofd altijd een klein stemmetje dat het gemakkelijker en eenvoudiger moet kunnen. Tot hij HubSpot ontdekte.

Lees meer »