Ga terug

Digitale transformatie, welke technologieën heeft u nu echt nodig?

Digitale transformatie, waar moet u beginnen? Uit onderzoek van Forrester blijkt dat slechts 5 procent van de bedrijven het gevoel heeft dusdanig digitaal te zijn om zich te kunnen onderscheiden van concurrenten. Volgens dit onderzoek leveren veel bedrijven een ‘gemiddelde’ digitale ervaring aan de klant.

Digitale transformatie – wat is het?
Bij digitale transformatie worden alle processen van een organisatie gedigitaliseerd en zo geoptimaliseerd dat de hele organisatie hiervan profiteert. Want ineens wordt alles inzichtelijk door alle nieuwe vrijgekomen data en kunt u als organisatie bijna in ‘realtime’ zien waar het nog beter, sneller of efficiënter kan. Het is een uitstekend middel om een organisatie toekomstbestendig te maken en de concurrentie voor te blijven.

Waarom is digitale transformatie nodig?
De consument bepaalt tegenwoordig zelf de klantbeleving door zelf de contactmomenten en kanalen te kiezen. Klachten worden bijvoorbeeld niet meer per brief gestuurd maar worden via een tweet gedeeld met de hele wereld in plaats met een afdeling binnen de organisatie. Deze verschuiving van macht (van leverancier naar gebruiker) heeft grote consequenties voor een organisatie die zijn digitale transformatie nog niet op orde heeft. De klant accepteert niet zomaar wat een organisatie aanbiedt. Het is juist andersom, de klant heeft iets nodig en het is aan de leverancier dit waar te maken. Lukt dit niet dan zijn er nog legio andere opties. Door slimme en efficiëntere technologieën in te zetten kunnen organisaties hier beter op inspelen. Maar dit betekent niet alleen de nieuwe technologie adopteren maar ook kijken hoe deze het efficiëntst kan worden ingezet. Pas dan bent u als organisatie met digitale transformatie bezig. Dus digitale transformatie begint met het optimaliseren van de interne processen maar gaat uiteindelijk om hoe u met uw contacten, leveranciers en klanten omgaat. Welke digitale tools u gebruikt en waarmee u het beste resultaat bereikt.

Waar moet u beginnen?
Om succesvol aan de slag te gaan met digitale transformatie moet u eerst weten waar u als organisatie staat. Voer een scan uit binnen uw eigen organisatie om te achterhalen waar processen slimmer kunnen. Formuleer een digitale visie. Waar wilt u over een paar jaar staan? Wat wordt de scope? Een beginpunt zou klantbeleving of operationele processen kunnen zijn. De verwachtingen van (potentiele) klanten zijn hoog en wilt u het echt goed doen moeten deze verwachtingen zelfs nog worden overtroffen. Klanten willen consistentie, gebruikersgemak en personalisatie. Klanten willen niet het gevoel hebben dat een van de velen zijn. Het is daarom belangrijk dat de klant bij digitale transformatie centraal staat. Er zijn veel voorbeelden van operationele processen die in aanmerking komen voor digitale transformatie. Denk bijvoorbeeld aan de kapper waar de klant zelf zijn online afspraak kan inplannen of het schoonmaakbedrijf dat door middel van slimme sensoren op prullenbakken gegevens verzamelt over hoeveel reizigers op ieder moment van de dag in vertrekken aanwezig zijn. Door deze gegevens kunnen dynamische schoonmaakroutes worden bepaald die ervoor zorgen dat geen enkele vuilnisbak nog overloopt of dat werknemers nooit hun tijd verdoen door op een plek te zijn waar ze niet nodig zijn. Breng in kaart op welke vlakken het slim is om digitale transformatie toe te passen binnen uw organisatie. Bepaal uw scope zodat u goed kunt bepalen welke technologie hiervoor nodig is.

Welke technologieën heeft u nu echt nodig?
De keuze van de benodigde technologieën is afhankelijk van de strategie en ambities van uw organisatie. U zult dus goed moeten kijken wat voor u een toegevoegde waarde oplevert. Zowel in bijvoorbeeld kostenreductie als efficiëntie. Zo zijn er verschillende applicaties voor zakelijk gebruik. Daarbij is het belangrijk om te weten welke interne processen en welke externe processen kunnen optimaliseren.   Staat digitale transformatie bij u hoog op de agenda en wilt u eens van gedachten wisselen met een specialist van Aumatics? Neem dan vrijblijvend contact op met Nicole Huisman 085-4891240