Digitale Revolutie

De mobiele telefoon is allang geen telefoon meer, maar een verlengstuk van ons zelf: een extra zintuig waarmee we niet alleen de wereld om ons heen waarnemen, maar er ook mee communiceren. We zijn altijd en overal connected en kunnen beschikken over alle informatie die we op dat moment nodig hebben.

Tekortkoming

De consument van nu is niet alleen gewend aan het gemak van nieuwe diensten en producten maar rekent ook snoeihard af met elke tekortkoming: vergelijkingen met de concurrent zijn eenvoudig, reviews worden uitgewisseld en als de dienstverlening niet optimaal is, is een klacht via sociale media direct zichtbaar voor heel de wereld. De klant is met recht koning geworden en regeert met harde hand.

Super snel

De digitalisering gaat dus razendsnel en bedrijven die zich onvoldoende aanpassen redden het niet. Vanzelfsprekende merken als V&D, Kijkshop en Dixons zijn uit het straatbeeld verdwenen. Nieuwe namen als Picnic, Spotify, Uber en Netflix veroveren op radicale wijze de markt en het hart van de consument. De klant staat centraal bij deze nieuwe bedrijven, hij krijgt muziek te horen die hij graag hoort, de volgende aflevering van de serie die hij wil kijken en van minuut tot minuut te zien of zijn chauffeur er al bijna is.

Radicale veranderingen

Bedrijven die de klant centraal stellen en optimaal inspelen op de individuele klantervaring en behoefte hebben enorme kansen in deze nieuwe markt. Hiervoor is fundamentele verandering nodig, de zogenoemde digitale transformatie: een verandering van de gehele organisatie om snel te begrijpen welke wensen en behoeften de klant heeft en hierop in te kunnen spelen. Naast veranderingen in de organisatiestructuur en bedrijfsprocessen, vereist dit nieuwe, soms radicale digitale strategieën met flexibele, schaalbare en aanpasbare IT oplossingen.

Wat nu?

Om tot een succesvolle implementatie te komen zijn de volgende ingrediënten noodzakelijk:

  • De wens om te veranderen: het onderkennen van de noodzaak tot verandering en het omarmen van een nieuwe klantbenadering bij zowel management als medewerkers.
  • Er is vaak een andere manier van werken gewenst: klanten verwachten actieve communicatie via verschillende kanalen, afdelingen dienen goed samen te werken en onderling informatie uit te wisselen en de afstemming tussen bedrijfswensen en ICT mogelijkheden dient optimaal aan te sluiten. Een goede digitale strategie vormt hierbij de basis.
  • Inzet van nieuwe ICT technieken om nieuwe klantervaringen mogelijk te maken: Het uiteindelijke doel is om de klanten optimaal te bedienen en daarmee een optimale conversie te bereiken. Hiervoor moeten we voldoende data van de klant hebben om te begrijpen wat hij van ons verwacht en op welk moment. Met innovatieve Cloud technologieën , Big Data en CRM, aangevuld met nieuwe technieken als IoT en kunstmatige Intelligentie zijn de tools aanwezig om deze verandering uit te voeren.

Als Aumatics hebben we de specialisten in huis om uw organisatie te ondersteunen deze veranderingen succesvol uit te voeren. Samen zijn we klaar voor de klant van morgen!

Voor meer informatie neem contact op met ons op telefoonnummer 085 – 489 12 45