Wat kost HubSpot? Het complete plaatje.

In de lange geschiedenis van mijn bedrijf hebben wij verschillende CRM systemen verkocht en geïmplementeerd. Van ContactManager, Microsoft Dynamics 365 for Customer Engagement (voorheen Microsoft CRM), Sage CRM, SalesForce, SugarCRM tot aan HubSpot. Terecht werd altijd de vraag gesteld: ‘Wat is de ROI van het systeem?’ In het ene geval is die lastiger te beantwoorden dan in andere gevallen. Met name bij de grote systemen zoals Dynamics 365 CE en SalesForce is dit lastig concreet te maken. In deze blog doen we een moedige poging, en we voegen HubSpot natuurlijk toe aan de vergelijking. Reken mee!

Jaap van Vliet

Jaap van Vliet

HubSpot CRM-expert

Met de implementatie van deze systemen wordt vaak tegelijk de zichtbaarheid in het digital domein vergroot, wat gepaard met investeringen in nieuwe websites, customer portals, etc. Wat het voor deze systemen ook lastig maakt om de ROI te berekenen is dat er verschillende licenties berekend worden voor ‘puur’ CRM-gebruik en voor marketing functionaliteit.

Benadering vanuit kostenaspect Microsoft Dynamics 365 CE i.c.m. Microsoft Marketing en ClickDimensions versus HubSpot met als uitgangspunt Marketing functionaliteit:

In dit voorbeeld ga ik uit van 10 CRM gebruikers.

  • Optie 1a. Microsoft Dynamics 365 CE & Microsoft Marketing
    Voor Microsoft Dynamics 365 CE heb ik minimaal een Sales Professional licentie à € 54,80 per maand nodig om gebruik te kunnen maken van marketing list en leads. Naast een Sales Professional licenties is er een zgn. tenant license voor Microsoft Marketing van € 750,00 per maand nodig.
  • Optie 1b. Microsoft Dynamics 365 CE & ClickDimensions
    Voor Microsoft Dynamics 365 CE heb ik minimaal een Sales Professional licentie à € 54,80 per maand nodig om gebruik te kunnen maken van marketing list en leads. Naast een Sales Professional licenties heb je een ClickDimensions licentie nodig. ClickDimensions kent drie licenties. De licentie die het meest overeenkomt met Microsoft Marketing en HubSpot Marketing Hub, die hier onder verder wordt uitgewerkt, is ClickDimension Business met een list price van ongeveer € 620,00 (de prijzen van ClickDimensions zijn in US Dollar).
  • Optie 2. HubSpot CRM & Marketing Hub. Wat kost HubSpot?
    HubSpot CRM-licenties zijn gratis. Ja dat lees je goed, ze zijn GRATIS. HubSpot founder Brian Halligan heeft gezegd dat dit een van de belangrijkste succesfactoren achter HubSpot is. Voor Marketing Hub Professional geldt een list price van € 740,00 per maand.

     

    MS Dynamics 365 CE & Microsoft Marketing

    MS Dynamics 365 CE & ClickDimensions

    HubSpot CRM & Marketing Hub

    10 CRM licenties

    € 548,80

    € 548,80

    € 0,00

    Marketing functionaliteit

    € 750,00

    € 620,00

    € 740,00

    Totaal per maand

    € 1.298,80

    € 1.168,80

    € 740,00

    Per jaar

    € 15.585,60

    € 14.025,60

    € 8.880,00

    Natuurlijk zijn er verschillen in wat er mogelijk is. Qua functionaliteit is de combinatie MS Dynamics 365 CE & Microsoft Marketing het meest te vergelijken met die van HubSpot (Free) CRM & Marketing Hub Professional. Daar staat tegenover dat de gratis kennis over ClickDimensions en HubSpot meer op het web door hun respectievelijke leveranciers wordt aangeboden dat Microsoft dat doet.

Ook zijn de kosten van implementatie van Microsoft Marketing weer velen malen hoger dan die van ClickDimensions en van HubSpot Marketing Hub Professional. De kritische lezer zal al snel noemen dat bovenstaand niet volledig is. Daarom deze twee belangrijke opmerkingen:

  • Microsoft Dynamics CE 365 is volledig aan te passen en HubSpot niet. Dit klopt, het volledig naar je handzetten van Dynamics CE 365 is een tijdrovende bezigheid, niet alleen qua initiële implementatie maar ook qua onderhoud (en is vaak niet succesvol). De meest organisaties kunnen, is de ervaring, prima met hun bedrijfsprocessen terecht in HubSpot. Bovendien kan je in HubSpot 1.000 custom velden (properties) aanmaken, wat meer dan genoeg is.
  • In bovenstaand overzicht zijn er geen HubSpot sales licenties opgenomen. Dat klopt. Uitgangspunt voor deze vergelijking was immers marketing en CRM gebruik. Stel dat je daarnaast ook nog eens vijf salesreps wil toevoegen met behulp van HubSpot Sales Hub Professional. Dan kost dat € 414,00 per maand. HubSpot is per saldo nog steeds goedkoper.

HubSpot Marketing Hub is daarnaast ook nog eens superieur in het gebruik en biedt ook nog eens veel meer functionaliteit. Ook mensen zonder marketingachtergrond en technische achtergrond vinden gemakkelijk hun weg en de toegang tot diverse interessante marketingstatistieken is werkelijk eenvoudig. Daarnaast is er een standaard integratie met LinkedIn, Google Analytics, Facebook, Instagram etc, wat ClickDimensions niet heeft.

Wat kost HubSpot vanuit oogpunt van efficiency en effectiviteit?

Onderstaand voorbeeld is misschien nog wel een interessanter benadering om de investering in HubSpot te rechtvaardigen. Eigenlijk is dit geen voorbeeld, maar gebaseerd op een customer case. Een organisatie uit de zakelijke dienstverlening heeft ongeveer 50 medewerkers. De organisatie is een zogeheten kennisintensieve organisatie en is actief met het schrijven van inhoudelijke blogs en zeer actief op sociale media.

Onder de medewerkers is één persoon die verantwoordelijk is voor marketing. Naast inhoudelijke werkzaamheden is deze persoon ook verantwoordelijk voor uitvoerende werkzaamheden zoals het verzenden van marketing e-mails, het maken van mailinglijsten, het vastleggen van interessegebieden etc.

De businesscase

Deze persoon is aangenomen voor 24 uur per week met een salaris van € 3.000,- (op basis van een fulltime salaris van € 5.000,- per maand). Deze organisatie maakt gebruik van onder meer de volgende software:

  • CRM systeem;
  • E-mail marketingtool;
  • Website op basis van WordPress;
  • Google Analytics;
  • Diverse andere (backend)systemen.

Het CRM systeem, de e-mail marketingtool en de website zijn niet of nauwelijks geïntegreerd. De organisatie heeft aan de marketingmedewerker gevraagd of deze de werkzaamheden wil uitbreiden tot 32 uur per week. Een groot gedeelte van de werkzaamheden bestaan uit (zinloze) werkzaamheden: het uploaden van marketinglijsten naar de e-mailmarketingtool, het verwerken van de unsubscribes, de e-mailbounces, het meten van de impact en de effectiviteit van marketing etc. Op basis van bijgehouden uren en inschatting is dit zo’n 28% -33% van het totaal aantal bested uren.

In casu zeg maar zo’n acht uur.

Dit leidt tot het volgende kostenplaatje:

 

Marketing Manager 24 uur naar 32 uur

Marketing Manager 24 uur & HubSpot Marketing Hub Professional

Bruto loon 24 uur

€ 3.000,00

€ 3.000,00

Uitbreiding naar 32 uur

€ 1.000,00

nvt

HubSpot

nvt

€ 740,00

Totaal per maand

€ 4.000,00

€ 3.740,00

Per jaar

€ 48.000,00

€ 44.880,00

Natuurlijk is bovenstaand overzicht niet volledig. De kosten van het oude CRM-systeem dat HubSpot vervangt, de kosten van migratie, overige werkgeverslasten, etc., zijn hierin niet opgenomen. Maar voor de meeste organisaties kan het zo simpel zijn.

Wil jij ook beter en effectiever met marketing zijn en met HubSpot CRM? WIl je echt serieus met Marketing en/of Sales aan de gang? Neem contact met ons op. Wij helpen jullie graag om beter en efficiënter in marketing te worden.
Meer succes voor je Marketing met een HubSpot demo >>>

Wat kost Hubspot?

Wat kost HubSpot? Je bedoelt na de gratis en complete proefversie? Want als je eenmaal hebt gewerkt met HubSpot, wil je niks anders meer. Aumatics biedt je daarvoor de juiste pakketten, ongeacht bedrijfsgrootte. Vraag advies aan hieronder en profiteer binnen no-time van de voordelen van HubSpot. Met de professionele integratie van Aumatics. Reken maar dat HubSpot binnenkort de motor is voor je Inbound Marketing!  

Vraag vrijblijvend advies
aan de pro's van aumatics

Snelle start met HubSpot

HubSPOT FAQ

Natuurlijk! HubSpot CRM wordt door HubSpot zelf gebruikt, samen met vele andere grote organisaties. Er zijn nu veel tools en functies beschikbaar die inspelen op de specifieke uitdagingen van grotere organisaties.

Dat kunnen we zeker! We hebben dit al vele malen eerder gedaan met uitstekende resultaten. We zorgen ervoor dat alle velden, gegevens, contacten en objecten worden verplaatst, zodat je met Hubspot in een mum up en running bent.

Volgens de zakelijk review site G2 Crowd, is HubSpot een van de toonaangevende CRM-platforms – zo niet het beste. Vergeleken met andere systemen zoals Microsoft Dynamics 365, ZoHo en Pipedrive, heeft HubSpot de perfecte balans tussen functionaliteit, tools en gebruiksvriendelijkheid. En omdat het uw marketing, website, verkoop en service omspant, geeft het u de mogelijkheid om met een echte single-customer view te werken.

Dat kunnen we zeker! Onze consultants kunnen uw team trainen in alles van optimaal gebruik van de tool, verkoopmethodologie en het gebruik van sales content tot het sluiten van meer deals. We kunnen uw team ook laten zien hoe ze de HubSpot-tools tijdens het hele verkoopproces kunnen gebruiken – zoals sequenties, sjablonen en draaiboeken.

Dat doen we! We kunnen HubSpot-dashboards opzetten om te rapporteren over de verkoopactiviteiten in uw pijplijnen, zodat u over actuele gegevens beschikt om belangrijke beslissingen te nemen en de verkoopprestaties te verbeteren.

Wij bieden programma’s voor sales operations management, zoals het aansturen van nieuwe medewerkers met HubSpot – zodat u dat niet hoeft te doen!

Ja! Ons veelzijdige creatieve team kan alle sales content produceren die u nodig heeft: inclusief case studies, playbooks, sequenties en video.

Om te beginnen niets: HubSpot is voor de proefversie helemaal kosteloos. Ook de gratis versie is verrassend compleet en biedt veel tools voor marketing, optimale funneling, mailing en meer. De prijzen staan hierboven!