Hoe effectief ben je echt met e-mailmarketing? HubSpot versus ActiveCampaign.

Websitebezoekers omzetten naar leads en vervolgens naar klanten; je kunt er al je uren mee vullen. Dus kun je maar beter zorgen voor een CRM gevuld met kwalitatief hoogwaardige contacten. Het lijkt simpel. Maar zonder goed CRM, geen hoogwaardige e-mailadressen. HubSpot helpt je de kwaliteit te verhogen. Nogal een gamechanger, helemaal als je mailings verstuurt, zo ontdekten wij in de praktijk bij Aumatics.

Waarin maakt HubSpot het verschil? Een korte Geschiedenis.

In het verleden bleven mailproviders vaak aan de zijlijn als het gaat om het inhoudelijke gedeelte van je mass e-mailverzending. Zij zorgden voor de editor, de mailservers, enzovoort, en jij verzorgde de content. Dat werkt niet meer, om verschillende redenen.

Het heeft alles te maken met de onoverzichtelijke stroom spam waar we allemaal in meer of mindere mate last van hebben. Met inmiddels meer dan 300 miljard spamberichten per dag (!) lukt het spammers toch om iedere keer weer een in mailbox terecht te komen. Als reactie daarop hebben beheerders van mailservers de duimschroeven flink aangedraaid.

Blacklisted?

Wordt een mailprogramma gebruikt om spam te versturen naar mailservers? Dan loopt dat mailingprogramma of jij als afzender de kans dat om op de zwarte lijst te komen. Dat kan ook gebeuren omdat een individuele gebruiker – jij dus – het systeem heeft gebruikt om spam te versturen. Sta je op de zwarte lijst? Dan kun je e-mailmarketing de komende tijd wel vergeten.

De bekende mailingprogramma’s laten het zo ver niet komen. MailerLite, Mailchimp, ActiveCampaign, Spotler en alle andere namen: ze kijken mee met je verzending. Zo vragen ze nog eens of iedereen instemt met verzending. Daarnaast zetten ze zelf alvast de link voor uitschrijven in de footer.

Van ActiveCampaign naar HubSpot CRM

Tot voor kort gebruikten wij bij Aumatics ActiveCampaign voor onze mailings. Als HubSpot partner zijn we aan onze stand verplicht om HubSpot te gebruiken. Een overstap van ActiveCampaign naar HubSpot CRM was dan ook logisch: practice what you preach. Maar de ene emailmarketing tool is de andere niet. HubSpot gaat verder dan andere mailingprogramma’s. Voor, tijdens en ná de verzending kwamen we na het verzenden van onze marketingmails achter. En dat is precies wat de Inbound Marketing-gedachte van HubSpot zo sterk maakt als CRM.

Alleen de hoogste kwaliteit in je CRM

Wil je echte resultaten met je contactendatabase, dan moet je een CRM hebben met kwalitatieve records. Dat betekent zoveel mogelijk contacten die ook echt iets hebben met je merk, producten en diensten, op welke manier dan ook. Maar ook: dat die contacten er niet al sinds jaar en dag inzitten, zonder dat ze van zich hebben laten horen.

HubSpot laat die kwalitatieve informatie zien, in de CRM-hub, bijvoorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan de laatste keer dat een contact interactie had met jouw platform, zoals via website, een social media post, banner, serviceticket of zoekadvertentie.

HUBSPOT CRM: het leukste crm met professionele integratie

Maak kennis met HubSpot CRM van Aumatics en je wil nooit meer anders! Met maatwerk voor integratie, zodat je met HubSpot direct meer resultaat haalt met je Marketing en Sales!

De gevoelige antenne van HubSpot CRM

Die antenne staat zo gevoelig afgesteld, dat HubSpot briljant in de gaten houdt of je database op niveau blijft. Dat geldt ook voor het ontvangen en waarderen van je mailings. Ziet HubSpot dat er te veel mails terugkomen of blijven hangen? Dan trekt HubSpot nog tijdens verzending aan de rem om je te waarschuwen. Je kunt de campagne dan alleen vervolgen als je bijvoorbeeld de opzeggers en de opgeheven postvakken uit je verzendlijst hebt gefilterd. Dat was dus precies wat er gebeurde bij ons, toen het percentage van inactieve accounts wel erg hoog bleek.

ActiveCampaign had nooit opgemerkt dat onze database op dat gebied wel een update kon gebruiken. ActiveCampaign geeft statistieken over het openen van de mail en clicks in de mailing. Maar HubSpot doet dus meer. Het kijkt nog tijdens de verzending hoe de mailing wordt ontvangen. Blijft het ontvangst achter bij de verwachting, dan trekt het aan de bel.

Het was voor ons de wake-up call om de lijst te schonen. Zo voorkom je dat je kostbare uren en euro’s verspilt aan contacten met opgeheven postvakken, zodat sales ook weer een excuus heeft om een bedrijf te bellen wie de opvolgers zijn van deze personen.

HubSpot bewijst daarmee dat het je CRM op een kwalitatief niveau kan brengen én houden.

Is HubSpot daarmee duurder dan ActiveCampaign? Ik dacht het niet. Kwaliteit betaalt zich altijd uit. Daarnaast is het een prettige gedachte dat ontvangers van je mailing uit HubSpot ook echt op je zitten te wachten, toch?

Lennert Hut

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je iets meer weten over onze diensten en oplossingen? Stuur ons gerust een bericht. We denken graag met je mee.

Of neem telefonisch contact met ons op 085 – 489 1240.

Overige
blogs

Zero Trust beveiliging van Aumatics
IT Security
Frank Kemeling

Zero Trust: regisseur voor IT Security

Vertrouwen is goed, maar je wil ook dat er water uit de kraan komt thuis. Aumatics past daarom het Zero trust netwerkbeveiliging toe voor klanten met kritische infrastructuur, zoals waterleidingbedrijven.

Lees meer »
Webinar van Tenable: cyber security voor je Active Directory
IT Security
Lennert Hut

Aandacht voor Active Directory in Tenable webinar

De kennis bij Tenable over cyber security zie je niet alleen af aan de producten. De kennis wordt 15 september gedeeld in een webinar. Goede onderwerpkeuze en hard nodig, vindt senior IT engineer en ethical hacker Frank Kemeling van Aumatics.

Lees meer »