HubSpot Marketing hub: full version vs. demo

Waarschuwing: je raakt snel verwend met de HubSpot Marketing Hub. Opeens heb je het hele Online Marketing landschap onder één HubSpot-oranje knop. Het andere uiterste wilden wij ook eens proberen. Wij vergeleken de full version met de demo. En daarna weer snel terug.

Bij wijze van experiment probeerden wij ook uit wat er wij wilden ons ook eens verplaatsen in geïnteresseerden die vanaf het begin beginnen met de HubSpot Marketing Hub.

Allereerst het landschap volgens picture perfect: HubSpot rendeert het best met zoveel mogelijk hubs om het crm heen. Je legt opeens verbinding met de contacten in je database en gedragingen op de website.

Dat sluit aan op de belangrijkste voorwaarden voor succesvolle inbound marketing. Van één succesvolle bron converteert je website onvoldoende. Daarnaast: valt die bron weg, dan valt het fundament onder je leadgeneratie weg en kun je weer opnieuw beginnen.

Zet je meerdere bronnen, mediums en kanalen succesvol in, dan is dat dé graadmeter voor online perspectief. De HubSpot Marketing Hub ziet het volledige landschap en stimuleert opvolging.    

HubSpot luistert mee

Een voorbeeld uit onze praktijk: een bezoeker opent het chatvenster en laat een e-mailadres achter. Aangezien de HubSpot Marketing Hub meeluistert, is de link direct gelegd met je lead of klant. Hierdoor zie op welke pagina de websitebezoeker is binnengekomen, welke interactie er was en als er een dialoog is gestart; wat er is gezegd.

HubSpot CRM: het leukste crm met professionele integratie

Maak kennis met HubSpot CRM van Aumatics en je wil nooit meer anders! Met maatwerk voor integratie, zodat je met HubSpot direct meer resultaat haalt met je Marketing en Sales!

De AVG met HubSpot Marketing Hub

Heb je andere hubs aanstaan, dan kun je met de HubSpot Service hub bijvoorbeeld controleren of deze persoon het gespreksonderwerp al eerder heeft opgeworpen. Dat scheelt kostbare tijd en je hoeft je collega’s niet te lastig vallen voor navraag.

Mocht je het je afvragen: ook deze chatsessie wordt geregistreerd. Met de toestemming van je gesprekspartner, uiteraard.

HubSpot voldoet aan alle eisen rond AVG, dus je privacy blijft in goede handen. Bestaat daar ook maar de minste twijfel over, dan kun je zelfs op het strafbankje belanden. We schreven daar eerder over in de blog over E-mailmarketing vanuit HubSpot.

‘HubSpot demo’ als trigger

In dit geval gaan wij natuurlijk uit van consent en wat wij zien is dat het gespreksonderwerp dan op meer plekken opduikt dan je denkt. De chatsessie is door de verwevenheid van de HubSpot Hubs waardevoller. Stel: de gebruiker heeft een vraag over integratie van HubSpot op zijn systeem. In HubSpot Sales kun je daar een workflow of een sequence voor aanmaken, die dan aanslaat. Bijvoorbeeld op het woord ‘HubSpot demo’.

Op basis van die chatsessie kan de lead dan worden toegevoegd aan een dedicated mailinglist voor een HubSpot demo. Maar daarnaast kan de naam ook worden opgenomen in de salesflow voor een telefoontje. Of natuurlijk een demo. 

Triggers, workflows en sequences

Je workflow zou dit zelf ook kunnen vaststellen, als dit zo is ingesteld. Op die manier wordt het in plaats van een Marketing Qualified Lead een Sales Qualified Lead. Dat kun je zelf aangeven, maar de HubSpot Marketing Hub merkt dit zelf ook, als aan de voorwaarden wordt voldaan.

Deze lead kan dan op een nieuwe mailinglist terechtkomen, bijvoorbeeld voor Tips & Tricks voor HubSpot.

De mailing verstuur je, een paar dagen nadat de demo is geweest. Opnieuw zorgt de workflow daar zelf voor, omdat je deze trigger eenmalig hebt ingesteld. Zo hou je tussen een eerste en tweede bezoek het gesprek gaande over het onderwerp. Is dat gedeelte van de workflow effectief? Dan zie je doordat de unieke link in de mailing wordt toegewezen aan jouw contactpersoon.

Dit wordt een hele warme lead, zeggen we dan handenwrijvend tegen elkaar!

De beperkingen met een HubSpot demo

We kunnen zo nog even doorgaan, maar we hadden ook de spelbreker in het vooruitzicht gesteld. Als we alleen de demo hebben, hoe ver komen we dan? Allereerst is er het gebrek aan waardevolle signalen.

Je wilt geen spervuur aan triggers, interacties en chats en voor een overzichtelijke bundeling is de campagne-functie in de Marketing bedoeld. Staat die uit in het HubSpot CRM, dan moet je zelf door de hubs heen klikken om de data te halen.

Vervolgens zul je zelf aan de bak moeten om de actie toe te wijzen aan een bepaalde campagne. Opnieuw: dit doet HubSpot in full version normaal helemaal automatisch. Alleen de de demo niet.

Ook als het gaat om opvolging ben je beter af met de volledige versie. In de HubSpot Marketing Hub heb je workflows. Wil je daarmee stappen zetten, dan kom je beperkingen tegen. Zo zit er een slot op de social media-module en kun je dus niet op deze manier je lead warm houden. Wil je in plaats daarvan de e-mailmodule gebruiken, dan kan dat wel.

Met HubSpot logo

Je zit echter wel vast aan een ‘branded’ mailing, dus met HubSpot-logo in het zicht.

Benieuwd naar wat je mailing in HubSpot demo doet? Dat kan gedeeltelijk. Op het gebied van Sales kun je de Analytics binnen HubSpot benaderen. Ben je echter benieuwd naar de Marketing stats, dan houdt het op. Die data zul je moeten halen uit Google Ads, Analytics e.d.

Met andere woorden: verlies van tijd én minder signalen in het HubSpot CRM.

Spring in het diepe met HubSpot Marketing Hub!

Onze samenvatting: een Hubspot demo is voor de professionals misschien een beetje als droogzwemmen met een beslagen duikbril. Maar je ervaart HubSpot. De echte oplossing? Wij geven je graag een trial, waarin wél alles zit. Onze ervaring is dat je nooit meer terug wil als je dat hebt geprobeerd.     

Meer weten?

Heb je nog vragen of wil je iets meer weten over onze diensten en oplossingen? Stuur ons gerust een bericht. We denken graag met je mee.

Of neem telefonisch contact met ons op 085 – 489 1240.

Overige
blogs

3 tips van de AIVD voor meer cyber security
IT Security
Lennert Hut

3 tips van de AIVD voor meer cyber security

Een aanval van hackers of het verwijderen van ransomware is niet alleen kostbaar. Het Nationaal Bureau voor Verbindingsbeveiliging, onderdeel van de AIVD, bindt de strijd aan met 3 leidende principes. Wij delen ze graag.

Lees meer »
Aumatics bij DIFx over Cyber Security en de kans dat je gehackt wordt
IT Security
Lennert Hut

DIFx Live: word ik binnenkort gehackt?

Stel: jouw onderneming staat niet overmatig in de schijnwerpers. Je verkoopt geen staatsgeheimen. Je werkt niet voor de Nederlandse Bank. Moet ik mij zorgen maken over mijn cyber security?

Lees meer »