Campagnes in HubSpot: 3 tips voor meer inzicht

Tools waarmee je kunt ontdekken waar je websitebezoekers vandaan komen, zijn in opkomst. Maar is het niet minstens zo waardevol om erachter te komen wat ze komen doen? De campagnes in HubSpot vertellen het je.

HubSpot CRM by Aumatics

Begin vandaag met de gratis demo

Met een paar klikken in HubSpot ontdek je zo namelijk ook wát het doel is van een websitebezoek. En dat lijkt ons eigenlijk iets belangrijker.

Al een paar jaar veroveren de leadgeneratie-tools de online wereld. Ze voorzien daarmee in een groeiende behoefte om grip te krijgen op leads in de marketingfunnel. Kort gezegd: hoe je bezoekers goed kunt volgen die wellicht klant gaan worden.

Dat doe je om twee redenen: om te weten waar ze vandaan komen, zodat je ze beter leert kennen. En dat doe je om te ontdekken waarvoor ze op je website komen.

De eerste vraag kun je beantwoorden door bijvoorbeeld een leadgeneratietool te implementeren op je website. Deze tools identificeren het ip-adres van bezoekers op jouw site en zoekt online uit waar dat adres vandaan komt. IP-adressen moeten namelijk te herleiden zijn, bijvoorbeeld tot een bedrijf of een beheerder.

Op deze manier kan snel andere online informatie worden gezocht bij de gegevens. Bijvoorbeeld het social media-account, het telefoonnummer en andere info. Dat is helemaal legaal, want het gaat hier om openbare informatie en deze info is niet te herleiden tot een persoon.

De tools combineren deze gegevens slim en helpen je zo met het verrijken van de contactinformatie. Dat helpt weer met het ontdekken van de intentie van de bezoekers of lead.

HubSpot campagnes: het ontbrekende puzzelstukje

Maar met alleen die informatie weet je nog niet wát die bezoekers op jouw website uitvoeren. En dat ontbrekende puzzelstukje is volgens ons nog belangrijker. En dan is HubSpot je vriend, en kennispartner.

Met campagnes in HubSpot achterhaal je ook tot in detail het gedrag van de websitebezoeker.

Op die manier trek je waardevolle conclusies over het doel van het bezoek. Bijvoorbeeld in welke dienst of product degene interesse heeft. Maar ook: welke vacatures je hebt, welke nieuwsberichten de aandacht trekken én hoe de reis is verlopen.

HubSpot campagnes: onze voorbeelden

Dat doe je in HubSpot heel gemakkelijk met campagnes (campaigns). Een campagne in HubSpot is de container van je online uitingen over een bepaald onderwerp. Om een voorbeeld te geven uit onze keuken: wij hebben bijvoorbeeld de campagnes lopen ‘It Security’ en ‘HubSpot’.

HubSpot CRM: het leukste crm met professionele integratie

Maak kennis met HubSpot CRM van Aumatics en je wil nooit meer anders! Met maatwerk voor integratie, zodat je met HubSpot direct meer resultaat haalt met je Marketing en Sales!

Waarom zou ik een campagnes aanmaken in HubSpot?

Onze bezoekers maken gebruik van dezelfde website. Maar een bezoeker voor HubSpot by Aumatics is meestal niet geïnteresseerd in onze IT Security-oplossingen (nog niet…. 😉). Die wil je dus uit elkaar houden.

Een campagne bundelt op thema. Heb je een websitepagina, betaalde campagne, tweet, nieuwsbericht of zelfs een workflow? Tag ze met jouw onderwerp en je ziet wat de reden van de interactie is.

Met campagnes ontdek je op welk thema je bezoeker wordt getriggerd. Maar daarnaast ook wat de gehele funnel was. Stel, je bezoeker ziet jouw LinkedIn-post en klikt op de pagina. Vervolgens doet de campagne in HubSpot pop-up rechts onderin zijn werk, want er wordt op geklikt. 

Deze volgorde doet ertoe, want die wie werkt blijkbaar en dus wil je dat herhaald zien. Info die je anders niet had.

Aan de slag met campagnes in HubSpot

  • Ga in Marketing naar Campaign en kies rechtsboven voor Create campaign. Vul de info in van je campagne en het doel:

Campagnes in HubSpot

  • Vervolgens ga je campagne vullen of taggen met alle je platforms en media. In HubSpot worden dit de assets genoemd:Campagnes is HubSpot Asset button
  • Dit is het moment waarop je gaat bundelen. Verzamel alle je sites, posts, berichten en advertenties en vertel HubSpot op deze manier dat ze over één en hetzelfde thema of onderwerp gaan.

Bijkomend voordeel, dat wij ook ontdekten: je maakt meteen ook voor jezelf een handig overzicht 😉. Kijk maar:

HubSpot Campagnes het overzicht met assets

Vanaf nu zie je van bezoekers waarvoor ze op je site. Heb je een match in jouw HubSpot CRM? Dan zie je de naam. Dit contactpersoon kun je vervolgens gerichten benaderen. Bijvoorbeeld met een informerend mailtje vanuit Sales. Al dan niet helemaal geautomatiseerd gestuurd vanuit campagnes in HubSpot met een workflow.

Omdat we al voorkennis hebben, weet je al waar deze persoon geïnteresseerd in is. Dat is dus Marketing en Sales met inhoud.

En dankzij HubSpot kunnen wij zien dat dat succespercentage een stuk hoger is dan cold calling.

 

Meer tips & tricks nodig voor een hoger ROI van je campagne in HubSpot? Maak kennis met HubSpot by Aumatics. Wij leggen het je graag uit. Met als je wil een vrijblijvende demo!