De laatste Apple privacy update kan je mailing verpesten (tenzij die uit HubSpot komt)

Verstuur je mailings naar je klanten, leads of leden? Ga ervan uit dat er ook Apple-gebruikers tussen zitten. De komende tijd kan het gebeuren dat je statistieken de diepte in duikelen. Dat komt door de laatste update voor iOS 15.

Het goede nieuws is: het resultaat van je campagnes hoeft er niet onder te lijden. Belangrijke voorwaarde: als je campagne maar in HubSpot staat.

Allereerst: het probleem lijkt ons duidelijk. De gevolgen van de Apple privacy update kunnen er echter voor zorgen dat je de statistieken van je toekomstige mailings verkeerd interpreteert. Terwijl de waardering van je mailing misschien nog net zo groot is als ervoor. Als gevolg van die vervuiling, ga je misschien de verkeerde conclusies trekken voor jouw marketingactiviteiten.

Dat was niet de bedoeling van deze ingreep van Apple, maar kan er wel het gevolg van zijn.

In het kort de veranderingen:

De komende tijd zal de update van Apple iOs 15 op steeds meer plekken worden uitgerold. Je zult hierdoor bij ontvangers van Apple- gebruikers de Open Rate percentages zien dalen. Dat kan best oplopen, als je kijkt naar het marktaandeel:  7,5% van de computergebruikers en bijna eenvijfde van het aantal mobiele gebruikers.

De Open Rate en de Apple privacy update

Dalen de cijfers van je Open Rate ook echt? Nee, dat hoeft niet. Een belangrijk doel van de update van Apple is het vergroten van de privacy. Dit doel bereikt Apple door op te treden als tussenpersoon tussen de verzender van de mailing (jij en wij…) en de ontvanger.

HubSpot CRM: het leukste crm met professionele integratie

Maak kennis met HubSpot CRM van Aumatics en je wil nooit meer anders! Met maatwerk voor integratie, zodat je met HubSpot direct meer resultaat haalt met je Marketing en Sales!

Dat werkt als volgt. Opent de ontvanger je mailing, dan geeft Apple de info over wie en van welk adres niet meer door. In plaats daarvan schermt Apple deze info af, maar opent de mailing zelf vanaf de mailserver (de robot) en geeft deze melding door. Je ziet dus nog steeds dezelfde aantallen en percentages staan voor Open Rate. So far, so good.

Waar de Apple privacy update het verpest

Hier gaat het de mist in: je mailingprogramma en HubSpot ook filtert deze informatie eruit, omdat dit een zogenoemde robotclick is.

Om de logische reden dat je er niets aan hebt. Robots willen je product niet, gaan ook niks kopen. Terwijl er wel degelijk een ‘echte klik’ achter zit, van een echt mens. Dat filter haalt je prestatiecijfers naar beneden. En voor Apple-gebruikers dus ten onrechte.

En niet alleen bij Open Rate…

Niks aan de hand, dan bepalen we de Open Rate gewoon aan de hand van unieke e-mailadressen. Zou je zeggen. Opnieuw gaat de privacymaatregel van Apple daar mee aan de haal.

Het geeft je namelijk de optie om de e-mail te openen vanaf fictieve nepadressen. Zo ben je ook niet te achterhalen doordat het adres ‘VoornaamAchternaam@provider.nl’ verborgen blijft. Ook die vlieger gaat dus helaas niet meer op.

Beperk de schade met HubSpot

Paniek in de tent? Dat is niet nodig, voor HubSpot-gebruikers dan. We moeten vaststellen dat dit cijfer voor een groot deel zijn waarde gaat verliezen. HubSpot is namelijk ook afhankelijk van wat Apple Mail doorstuurt aan stats over jouw mailing. Dat is voor HubSpot niet anders, vergeleken met andere mailingprogramma’s.

De grote plus van HubSpot is, en dat zeggen we vaker, dat het een stevig fundament heeft. Dat fundament heet Inbound Marketing. Ja, deze statistiek verliest ook binnen HubSPot aan waarde. Maar nee, je verliest niet je grip op jouw doelgroep. Dankzij HubSpot. Je houdt namelijk alle waardevolle cijfers over de customer journey erna.

Het glas is halfvol met HubSpot

Stel: vanachter een Mac of MacBook of iPad opent iemand je mailing. Wie het is? Geen idee. Bedankt iOs update 15. 🙁

Maar wordt er vervolgens geklikt op de mailing, dan zie je dankzij HubSpot wel wat erna gebeurt. Bijvoorbeeld dat deze gebruiker zich inschrijft voor je mailing. Dat gebeurt wel met een echt adres en dan kun je alsnog de banden aanhalen. 

…en daarna kun je in HubSpot nog altijd zien dat deze lezer daadwerkelijk interesse toont door de content te lezen, anderhalve minuut lang.

…en daarna dat deze lezer klikt op de link naar de productpagina.

…en daarna, omdat je in HubSpot een workflow hiervoor had ingesteld, ontvangt deze lezer een mailing over dit onderwerp. Met een aanbieding voor je proefabo, bijvoorbeeld.

Op die pagina staat bijvoorbeeld een chatvenster klaar, of een link naar je kalender voor een adviesgesprek. Alles vanuit HubSpot.

Zo blijft de schatkist van HubSpot CRM voor waardevolle Inbound Marketing alsnog gevuld met veel bruikbare tools. In tegenstelling tot veel andere tools, die het alleen van mailings moeten hebben en hun prestatiecijfers op dat gebied. Zij zitten binnenkort met een gereedschapskist met voornamelijk nutteloos online gereedschap.

HubSpot-gebruikers niet. Daarom onze conclusie, bekeken vanuit onze oranje HubSpot by Aumatics bril: ga niet met je handen in het haar zitten door het wegvallen van deze indicator. Steek ze uit de mouwen! In HubSpot hou je genoeg mogelijkheden over.

Wil je alle tools vrijblijvend ontdekken in HubSpot CRM? We geven je graag een proefabo, plus de gratis onboarding voor de bijbehorende resultaten met je marketing. 

>>> Lees alles over de HubSpot CRM demo van HubSpot by Aumatics

Overige
blogs

IT Security
Lennert Hut

Maak van een privé wachtwoord geen zakelijke bedreiging

Privé wachtwoorden slingeren iets te vaak rond en vormen daarmee ook zakelijk een risico. Een wachtwoordmanager biedt gemak, thuis en op het werk. Maar vooral: het voorkomt bedreigingen, doordat ook privé wachtwoorden voldoen aan zakelijke maatstaven voor IT Security.

Lees meer »
Palo Alto Cortex XDR detectie met AI van Aumatics
IT Security
Frank Kemeling

Palo Alto Cortex XDR: IT Security met mensenkennis

De vele bedreigingen voor IT Security vragen om een andere aanpak. Palo Alto Cortex XDR heeft dat in huis, dankzij AI (Artificial Intelligence) voor endpoint-beveiliging. Senior Security Officer Frank Kemeling blogt over de bijzondere prestaties.

Lees meer »